مدتی است که در جامعه مجازی اینترنت بحثهایی مرتبط با عقاید شیعه و سنی به گونه ای مستدل و محکم از طرفین صادرمی شوند که نیازاساسی به استدلال را طلب می کند .لذا تصمیم بر این شد با عنایت حق تعالی در این زمینه مطالب زیر را عرضه کنم . امید است مورد رضایت حضرت ولی عصر (عج) و دوستان گرامی قرار بگیرد .
امامت :
امام در لغت به معنای پیشوا و رهبر آمده که گاهاً از آن به ولی نیز تعبیر می شود . برای کلمه ولی معانی بسیاری آمده که مشهورترین آنها، معنای سرپرستی است که در مسئله مورد بحث مقام مقام پیشوایی و سرپرستی در تمامی شئون علمی و عملی و فردی و اجتماعی در جامعه اسلامی است که به عنوان جانشین پیامبر (ص) تعیین گردیده .
دانشمندان فریقین شیعه و سنی امامت را چنین تعریف کرده اند :" امامت سرپرستی و ریاست عموم مسلمین در امر دین و دنیا ، به نیابت ازجانب پیامبر معظم اسلام است. "
دلایل عقلی بر نیازامت اسلام به امام :
1. اگر بعد ازپیامبر اسلام امام منصوب از طرف خداوند وجود نداشته باشد شناخت وظایف و تکالیف برای مردم میسرنمی باشد که در این صورت تکلیف ازدوش آنها برداشته می شود .و امر بدیهی این است که بعد ازپیامبر هیچ تکلیفی برداشته نخواهد شد.
2.اگر امام منصوب ازطرف خداوند در جامعه اسلامی وجود داشته باشد اختلاف در جهت فهم دین در امت اسلامی نخواهد بود ،زیرا تمامی برداشتهای مختلف و نظریات گوناگون با مراجعه به امام منصوب از طرف خداوند رفع خواهد شد و اگر امام ازجانب خداوند نباشد برداشتها از قران و سنت کاملا مختلف خواهد شد و درنتیجه غرض از ابلاغ دستورات الهی نقض می گردد.
3.با توجه به لزوم وجود حاکم در جامعه اسلامی و اتفاق کل امت به ضرورت وجود شخصیتی که حافظ و نگه دار دین و مجری مقررات و احکام الهی و تداومبخش مکتب رسالت باشد، اگر چنین شخصیتی از طرف خداوند منصوب نگردد ، بدیهی است که خطا پذیری و احیاناً تحت تاثیر هواهای نفسانی قرار گرفتن و جهل به حقایق ، موجب انحراف درمکتب و جایگزینی قوانین غیرالهی به جای قوانین الهی می گردد ، بنابر این وجود شخصیتی الهی که از خطا و جهل محفوظ و از خلاف و گناه مصون و سخن و عملش حجت و سند باشد و تمامی مردم مطیع و تسلیم او باشند ، در جامعه اسلامی پس از پیامبر ضرورت دارد .
اگرگفته شود پس از تعیین چنین شخصیتی از جانب خداوند بازهم اختلاف باقی است لازمه آن این است که نصب و تعیین الهی بی اثر وامری بیهوده می باشد .
در جواب باید گفت : اگر خداوند شخصیت امام معصوم را انتخاب و نصب نمود ،انحراف و فساد مردم بر اثر سوء اختیار خودشان است و نقص در اساس مکتب نیست . ولی اگر خداوند چنین فردی را انتخاب نکرد نقص در مکتب و برنامه هدایت الهی است.
دلایل نقلی بر نیاز امت اسلام به امام :
آیات قرآنی :
1. (هیچ امتی نیست مگر آنکه در ان نذیر و بیم دهنده ای بوده است.) فاطر/24
2.(همانا تو بیم دهنده ای و برای هر گروهی هدایت کنند های هست.) رعد/7
3.(روزی که بر می انگیزیم در هر امتی گواهی را که از خود آنان می باشد و تو را گواه بر اینان می آوریم.)نحل/89
از آیات فوق استفاده می شود :
1.در هر زمانی گواه و هادی و منذر از طرف خداوند بر خلق وجود دارد .
2.در زمان شخص پیامبر چنین فردی خود پیامبر خواهد بود .
3.در زمانیکه پیامبر نباشد وصی و جانشین او منذر و هادی و گواه بر خلق است و لزوم وجود چنین شخصیتی مشخص است .
و روایت پیامبر که فرمودند : من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة الجاهلیة. از هر سندی گواه تر است بر لزوم وجود و شناخت امام و پیشوایی که از جانب خداوند منصوب شده باشد والا ضرورتی بر شناخت او نبود .
پیوند به :
چرا امام ؟ (2)